zeloqis.blogg.se

Sorg

Publicerad 2013-04-03 11:53:00 i Allmänt

Måndagen den 18/3 kl. 05 föddes Zelda sin första valp. En jättefin brindlepojke. Han hade lite svårt att ta sig ut, så jag hjälpte honom lite. Han var pigg och jättefin, men allt stod tyvärr inte helt rätt till med honom, upptäckte jag efter en liten stund.
Valp nummer två tog tid på sig, men efter ett par, tre timmar var han på väg ut. Det kom ut en tass lite då och då, sedan en tass till och en svans. Det var då jag upptäckte att han satt fast. Jag försökte vrida ut honom och Zelda gjorde allt för att han skulle komma ut, och tillslut var han loss. Han var så fin och perfekt, men tyvärr så andades han inte.
Där låg Zelda, stolt och lycklig över att ha fått en valp. En valp som inte kunde äta, som jag alltså skulle vara tvungen att ta ifrån henne. Och det kom inte fler valpar...
 
Ångesten och sorgen var total. Framåt eftermiddagen kom min vän Ingela och hämtade mig Zelda och valpen och skjutasde oss till veterinären.
Zelda röntgades, för att försäkra oss om att det inte fanns någon valp kvar i magen, blodprov togs och så fick hon vätskeersättning och smärstillande.
Jag fick hålla i den oroliga valpen under hela undersökningen, som tog en bra stund. Båda valpen och Zelda undrade vad det var som skulle hända.
Tillslut kom veterinären in och gav honom en stor spruta i magen, så att hans hjärta slutade slå. Valpen gnällde, Zelda, gnydde oroligt och tårarna sprutade på mig och Ingela.
Vi åkte sedan hem med valpen i en kista och en mkt förvirrad och ledsen Zelda med oss.
 
Varför det blev såhär kan bero på att hon bara hade två valpar, vilket gav de mkt utrymme att växa på, att Zelda hade för lite fostervatten, så det inte blev tillräckligt med "glid" eller att värkarna inte var tillräckligt starka. Exakt vad som orsakde det får vi aldrig veta.
 
Både jag och Zelda mådde så otroligt dåligt efter det som hänt och jag kunde inte låta bli att anklaga mig själv för att valp nummer två inte kom ut levande. Jag kände hur han rörde sig i magen, några minuter senare var han död. Om jag hade åkt in till veterinären, om, om, om... De tankarna blandat
med en otrolig sorg och ångest snurrade runt i huvet.
 
Och Zelda var helt förtvivlad. Hon letade och ropade efter sin valpar första dagen. Andra dagen låg hon helt apatisk och sov, hela dagen. Hon ville inte röra sig ur fläcken. När hennes älskade husse kom hem från jobbet orkade hon inte ens resa sig för att gå och hälsa. Det har aldrig hänt förut.
 
Dagarna gick och jag försökte göra allt för att få Zelda på andra tankar och bättre humör. Jag tog med mig henne på promenader och andra utflykter, men inget kunde få henne glad igen.
 
Efter en vacka visade hon livsglädje för första gången. Jag släppte henne lös och hon hoppade runt, skällde och lekte, precis som hon brukade göra innan hon förlorade sina valpar.
 
Nu har det gått drygt två veckor och Zelda mår jättebra! Hon har fått en liten hundkompis som heter Ellie och är 9 veckor. Igår lekte de tillsammans för första gången :)
 
Vila mjukt små änglar <3
 
Ellie, mitt älskade lilla yrväder, har varit en stor tröst i vårat sorgearbete. Så söt och underbar <3 Ett stort tack till Susanne och Sandra för denna fina tjej.
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Fanny

Jag heter Fanny, är 38 år gammal och bor i Tullinge, söder om Stockholm tillsammmans med sambo, tre barn och ett gäng staffar samt två katter. I slutet av 2012 registrerades mitt kennelnamn Zeloqi's (uttalas Selockis). Jag föder upp Staffordshire Bull Terrier i liten skala (har haft 15 kullar hittills) Valparna växer upp med barn och andra hundar och mitt mål är att få fram stabila staffar utan överdrifter åt något håll. Jag har alltid haft ett stort djurintresse och har haft gerbiler, tamråttor, kaniner, marsvin, majsormar och katter. Min första hund köpte jag för mina egna pengar, när jag var 12 år gammal. Jag började tjata om hund när jag var ca 2 år, men mamma hade inget hundintresse (på den tiden, numer bor en staffehane från min uppfödning hos henne), så jag fick snällt vänta tills jag kunde sköta en hund själv. På önskelistan stod raser som labrador, schäfer och rottweiler, men mamma tyckte att en pudel skulle passa bättre, så det fick det bli. En svart 5-årig mellanpudeltik som hette Mary. Jag var överlycklig över min alldeles egna hund! Vi tränade och tävlade agility, lydnad, juniorhandling och utställning. Hon blev 11 år gammal. När jag var femton fick jag till slut tillåtelse av mamma att skaffa en ras som var mer i min egen smak, 1 ½ åriga pinschertiken Norpan. Hon betydde otroligt mycket för mig och var med mig överallt. Vi tränade och tävlade agility, lydnad, juniorhandling och utställning tillsammans. Hon avled i november 2008 pga. juvertumörer och njurproblem. Kort därefter skaffade jag och min dåvarande sambo vår första staffe, Schodiegun’s Märla ”Zelda”. Hon är mamma till A, C och D-kullen och kennelns stamtik. Zelda somnade in i början av 2020 ❤️ Jag är otroligt tacksam över alla fantastiska avkommor hon lämnat, och som lagt grunden till min uppfödning. Alla hundar jag använder i avel är hälsotestade, vilket också är något jag vill att ALLA som köper valp av mig gör. Vi har inget krav på det i rasen, men det är något jag tycker är väldigt viktigt, både för rasen och mitt eget avelsarbete. Är du inte intresserad av att göra det så är jag inte rätt uppfödare för dig. Jag vill att valparna jag säljer kommer till aktiva hem där man vill träna och aktivera sin hund. En sväng runt kvarteret, eller bara rastas på tomten, nåt kilos övervikt och alldeles för långa klor är inget liv jag önskar till ”mina” valpar. Jag tar även kraftigt avstånd till att hänga på internetforum där man snackar skit och hänger ut varandra. Jag vill inte att du som är intresserad av valp från mig är aktiv i såna grupper på tex fb. Vid intresse av kontakt skicka ett mail till [email protected]

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela